Do-In Yoga

Do-In Yoga is een beweegvorm die je in verbinding brengt met je authentieke Zelf en jouw ware levenspad. Het is de weg van bewustwording waarbinnen je mag ervaren dat alles wat er in jouw leeft, er mag zijn.

Beoefening van Do-In Yoga laat jouw levensenergie in beweging komen en brengt hiermee lichaam, geest en ziel met elkaar in verbinding. Het heeft een diepgaand helend effect op je gezondheid en ontwikkeling op fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel niveau. Daarmee brengt het positieve veranderingen tot stand in jezelf, in je omgeving en in je hele leven.

Do-In Yoga is  gebaseerd op de filosofie uit het Taoïsme, de meridianenleer vanuit de Traditionele Chinese Geneeswijze en de 5-elementenleer. Het verenigt de oefeningen uit de Zen, Martial Arts en de Shiatsu. Letterlijk betekent Do-In ‘de weg’ (Do) en ‘naar binnen’ (In). Do-In Yoga is een dynamische, actieve vorm van yoga. Om de energie in de meridianen (energiebanen) weer te laten stromen wordt gebruik gemaakt van een afwisseling tussen strekkingen, kracht-opbouwende oefeningen, balansoefeningen en activerende/mobiliserende oefeningen gecombineerd met zelfmassage – technieken, meditaties en visualisaties. Kenmerkend voor Do-In Yoga is dat elke beweging ontstaat vanuit de onderbuik (Hara in het Japans). Je leert de theorie uit de Oosterse Levenswijsheid kennen, en hoe deze zich manifesteert in jouw leven. Alles wordt op beeldende en creatieve wijze samengevoegd tot één aangename Flow van bewegingen en begeleiding.

Iedereen kan Do-In Yoga beoefenen. Het gaat niet om het uiterlijk van de houding, maar om hoe jij je lichaam ervaart. Fysieke beperkingen of blessures vormen geen belemmering om Do-In Yoga te kunnen doen. Er zijn oneindig veel mogelijkheden voor de uitvoering en er is ruimte voor persoonlijke aandacht.  

Effecten van Do-In Yoga

  • Preventie en vermindering van uiteenlopende klachten zoals: Rugpijn, spierpijn en stijfheid, spijsverteringsstoornissen, slaapproblemen, hormonale disbalans, emotionele spanningen en onrust.
  • Beter leren omgaan met ongemak in het dagelijks leven: Door observatie en het bewust beïnvloeden van de ademhaling leer je om aanwezig te zijn bij pijn/ongemakken en deze te accepteren.
  • Verdiepen en verbeteren van de ademhaling.
  • Verruimen van je (lichaams)bewustzijn. Leren waarnemen wat er gebeurt in jouw lichaam en wat het nodig heeft.
  • Innerlijke kracht: Ervaren van de kracht die je hebt op het moment dat je helemaal aanwezig bent in je lichaam. In het dagelijks leven helpt dit je om je grenzen beter aan te voelen en aan te geven. Om los te laten wat jou niet langer dient en te staan voor datgene wat in je Hart en Ziel leeft.
  • Flexibiliteit: De oefeningen maken je dat je leniger en flexibeler wordt. Als je lichaam in beweging komt, komt ook je geest in beweging. Hierdoor kun je gemakkelijker met veranderingen en ongemak omgaan. Je krijgt meer vermogen om de verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen Keuzes. Je ontwikkelt Veerkracht.
  • Helderheid in het hoofd: Door het verbeteren van het concentratievermogen en het versterken van focus/ intentie ben je in staat om jouw doelen en dromen te verwezenlijken.
  • Doorbreken van emotionele en mentale blokkades waardoor je je lichter, vrijer en gelukkiger voelt.
  • Plezier in bewegen: Op een creatieve en speelse manier jouw bewegingsmogelijkheden ontdekken staat centraal en laten je (weer) vreugde ervaren in het bewegen.
  • Het bekrachtigen en ontwikkelen van je intuïtie: In het dagelijks leven leer je meer vertrouwen op jouw ‘onderbuikgevoel’.
  • Ontdekken van jouw authentieke kwaliteiten en talenten.
  • Het ontwikkelen van je waarnemingsvermogen in relatie tot het grotere geheel: Het (leren) waarnemen van de energiestromen in jezelf en buiten jezelf, waardoor je je kunt afstemmen op de kosmische energie.